Tralee & Dingle goederenwagens voor de DCE (2013)

Bert van Rhijn

Eerder gepubliceerd in de 009 News.

Uit Kirkcaldy in ”the Kingdom of Fife” komen geweldige NG-kits van Parkside Dundas, en zeker de Tralee & Dingle Vans (gesloten goederenwagens). Voor de mensen die vinden dat ze te fors van afmetingen zijn, in vergelijking met hun andere modellen, zijn hier enkele aanpassingen. Om deze beter bij mijn andere 009-materiaal voor de Dramfford Cwm Eglwys (DCE) te laten passen, zijn ze door mij iets verlaagd en 2mm versmald.

Het verlagen van 0,5mm, gebeurt door de wielen van 8mm te vervangen door de Parkside Dundas wielen (PN65) van 7mm. Dan moeten de stelbalken wel dichter bij elkaar worden geplaatst, net zoals bij mijn bestaande 009-modellen. Door nu de dwarsbalken onder de bodemplaat in te korten tot 14,5mm (zie fig.1) kunnen de stelbalken gewoon volgens de handleiding onder de bodem worden gelijmd.

Fig. 1: inkorten van de dwarsbalken onder de vloer om de stelbalken dichter bij elkaar te kunnen plaatsen.

Fig. 2: het versmallen van de kopeinden.

Het versmallen, gebeurt door de kopwanden volgens fig.2 door te snijden en na het wegvijlen van 2mm, weer vast te lijmen. De breedte van de bodem en het dak moet natuurlijk ook worden aangepast. Dat kan het best gebeuren na het samenstellen van de wanden. Verder gaat alles zoals is aangegeven in de handleiding. Als ballast is een plaatje messing van 1mm dik op de bodem gelijmd. Het dak van DCE 23 is voorzien van twee ventilatoren en regengoten van een styreen stripje van 0,5 x 0,5 mm.

De DCE 23 (DM70 kit) wordt gebruikt door de L*DF, de Llefrithdy Dinas Ffermwr (de plaatselijke zuivelfabriek) voor het transport van melkbussen:

De DCE 25 en 26 (DM71 kit) vervoeren vaten bier of "wysgi":

De DCE 28, de 'boterwagen' van de T&D (DM72 kit), vervoert nu vis (pysgod in het Welsh):

Na het bouwen van de gesloten wagens wilde ik, aangespoord door het artikel van Mick Thornton “Economic Goods Vehicles for 009” in de News van september 2005, enkele Cattle Vans bouwen. Maar toen ik las dat de 2e “Members Exclusive kit” een T&D Cattle Van (veewagen) zou worden, is de aandacht naar het bouwen van de T&D Horse Box (een paardentransportwagen) gegaan, want zo’n one-off is minder interessant om in produktie te nemen. Over het bouwen van de Horse Box heb ik een andere pagina geschreven.

De zelfgemaakte paardenwagen, van stukjes styreen in dezelfde stijl als de andere wagens:

In dezelfde periode dat Paul Titmuss zijn variaties van de Cattle Vans bouwde, zijn de mijne ontstaan. Deze zijn, net als de Closed Vans, een 0,5mm verlaagd en tot 25mm versmald. Om bij de open wagens toch nog enige ballast te kunnen aanbrengen, is de ruimte tussen de dwarsbalken onder de bodem opgevuld met 1mm messingplaatjes. Het golfplaten dak van DCE 85 (van Slaters plastic golfplaat), is volgens de “flessenmethode”* rondgezet en de originele dakspanten zijn er onder gelijmd. Om de positie in de lengterichting te borgen, zijn twee kleine stripjes achter de kopwanden tegen het dak gelijmd.

De DCE 83 (een 009 Society kit) is zijn dak kwijtgeraakt. Hier zijn de dakspanten vervangen door “stalen” stangen. De bovenkant van de kopwanden is hier vlak gevijld:

De DCE 84 is ook zijn dak kwijt, maar heeft nog wel zijn dakspanten (voor de sterkte aangevuld met de spanten van nr.83):

De DCE 85 heeft een (losneembaar) golfplaten dak gekregen:

Dezelfde wagen met het dak er af. Tevens een blik op het onderstel:

Grotere foto's