Dislbach

Rob Reinders

Ook al wil ik er niet aan meedoen, als ik een aankondiging van een dioramawedstrijd tegenkom, kan ik zelden de verleiding weerstaan om te bedenken wat ik zou kunnen ontwerpen binnen het reglement. Zo was er een paar jaar geleden een dioramawedstrijd voor Eurospoor, waarbij het ontwerp op maximaal 2100 cm2 moest passen. Normaal gesproken verdwijnen die ontwerpen in de prullenbak, maar het ontwerp ‘Dislbach’ vond ik leuk genoeg om te gaan bouwen.

Ik wilde iets bedenken voor mijn Oostenrijkse smalspoorlocs. Mijn idee was om het station van Gmünd NÖ na te bouwen. Dit station ligt in Oostenrijk, tegen de grens met Tsjechië. Naast een grensstation is Gmünd het uitgangspunt voor de Waldviertelbahn, met lijnen naar Gross Gerungs en Litschau en een zijlijn naar Heidenreichstein. Goederentreinen bestonden voor een belangrijk deel uit normaalspoorwagens die op smalsporige 'rolbokken' en later rolwagens werden geplaatst. Sinds 2001 rijden er alleen incidenteel nog toeristische treinen.

Heel Gmünd op maximaal 2100 cm2? Dat lukt natuurlijk niet, in ieder geval niet op schaal 1:87. Dus heb ik gekozen voor een uitsnede van het depot. De uitsnede die ik heb gekozen bestaat uit een locloods, een opstelspoor en een overgavespoor waar normaalspoorgoederenwagens op smalspoorrolwagens worden geplaatst. Omdat er vooral diesellocs (ÖBB series 2095 en 2091) komen te rijden, werd ook plaats gemaakt voor de dieseltankinstallatie. Streven was om met minstens vier locs te kunnen rangeren, zodat sommige sporen ruim genoeg moesten zijn voor twee locs. Zo kwam ik op het ontwerp, met als compromis dat er een stuk van de locloods afgezaagd moest worden, en ik de korte Peco 009-wissels moest toepassen.

De locloods is zo geplaatst dat erachter locomotieven kunnen ‘verdwijnen’. Tijdens een modelspoorshow in Leiden bleek het genoeg voor een verrassingseffect. Het spoor kan later naar een wat grotere fiddle yard leiden. De sporen zijn niet parallel aan de randen van de baan gelegd. Op deze manier moet de scène er wat natuurlijker uit gaan zien. Omdat het niet echt meer een model van Gmünd is, heb ik er een andere naam voor bedacht: ‘Dislbach’. Puzzelaars zullen er de naam van een ander Oostenrijks smalspoorstation in kunnen herkennen.

Meer foto's in het album onderaan de pagina.

Plan van Dislbach, gebaseerd op een klein deel van Gmünd:

Dislbach tijdens de bouwfase:

Goederenstation:

Dieselloc bij de brandstofpomp:

Dislbach voltooid, met een hotel op de achtergrond. Het hotel is sterk afgeplat:

Stoom op de lijn! Roco HF110c:

Het goederenstation nadat de baan was afgebouwd:

Interieur van de locloods:

Meer foto's