Activiteiten in 2009

Ted Polet

Expong Swanley 31 oktober 2009

Op 31 oktober 2009 bezochten drie Nederlandse leden van de 009 Society Expong in Swanley. Jan van Mourik, Dick van Beek en ik vertrokken vrijdagmorgen naar Calais om over te steken naar Dover. Vrijdagavond hielpen we net als vorig jaar Brian Guilmant en Mick Thornton bij het opzetten van de verkoopstand van de 009 Society. We werden voor de gelegenheid door Hazel Brewer tot 'stewards' van de Greenwich & District Narrow Gauge Railway Society benoemd en konden zo ook de volgende dag eerder naar binnen. Ook Otto Schouwstra was gekomen, echter via Hoek van Holland. Deze show is bij uitstek de gelegenheid om onze Britse vrienden weer te ontmoeten, zowel van de 009 Society als van de GDNGRS. De keerzijde daarvan is dat je nauwelijks toe komt aan het bekijken van alle mooie modelbanen... Jan van Mourik heeft de mooiste foto's gemaakt, hoe hij het doet uit de losse hand weet ik niet. Ik had wel een statief meegenomen, maar ik had zo weinig tijd over dat ik maar met de flitser bezig ben gegaan. De kwaliteit van mijn foto's is daarom ver onder de maat. Bij de foto's zijn bijschriften geplaatst om wat meer te vertellen over de modelbanen en hun bouwers.

Briqueterie Dargil et Latard (0-14 scale), Groupe Escadrille St Michel:

Dunbracken (009), Tom Dauben:

Blackwood Valley Railway (0-16.5), P J Saunders:

Foto's Jan van Mourik    

Foto's Ted  

Valkenburg 5/6 september 2009

Op 5 en 6 september nam de Dutch Group deel aan de 11e Smalspoormodeldagen in het museum in Valkenburg, samen met een flink aantal andere modelbouwers uit binnen- en buitenland.

Deze keer konden we gelukkig weer Dave en Midge Grassing begroeten, die vorig jaar moesten afzeggen. Deze keer brachten zij hun mooie H0n3 modelbaan 'Stump City'. Robin en Sue Winter hadden een klein diorama met een oorlogstafereel uit de loopgraven van de 1e Wereldoorlog. Richard en Helen Glover hadden 'Sand Point' meegebracht, een 009 baantje met een draaischijf verborgen achter een fabrieksgebouw. Chris Krupa had Matthew's Corner meegenomen, een gedetailleerde modelbaan in schaal Gn15 (1:22,5 met 15" spoor). Don en Val Sibley toonden Pontevedro, een reïncarnatie van een eerdere modelbaan met een Belgisch (Vicinal) aandoend thema.

Uit Nederland waren verschillende nieuwe modelbanen te zien, waaronder 'Punta Marina' van Henk Wust en René Paul's 'Forks Creek Yard'. Ook waren verschillende modelbanen te zien die we kenden van eerdere tentoonstellingen in Valkenburg. De sfeer was prima als vanouds en ook deze keer was er weer de traditionele barbecue en de avondtrein rond het Valkenburgse meer.

Stump City, Dave & Midge Grassing:

Ole Bill Springs, Robin Winter:

Forks Creek Yard, René Paul:

Video van Dave Grassing  

Foto's Jan van Mourik    

Foto's Ted  

Algemene ledenvergadering Doncaster 2009

Op zaterdag 9 mei 2009 vertegenwoordigde ik met Rae Bridge de Dutch Group bij de algemene ledenvergadering in Doncaster, niet ver van York in Engeland. Gezamenlijk met mijn broer Marcel was ik donderdagavond vertrokken op de veerboot Europoort-Hull. Vrijdagmorgen na aankomst hebben we eerst in de omgeving van Doncaster rondgekeken, daarna het hotel opgezocht en ’s avonds de modelbaan opgezet in de gymnastiekzaal van de Hill Top Primary School in Edlington, een buitenwijk van Doncaster. We waren te gast bij de South Yorkshire Group, die daar altijd bijeenkomsten houdt.

Zaterdagmorgen ruim voor de opening was het al druk in het schoolgebouw. We zetten het materieel op de baan en na enig proefrijden konden we van start. Intussen hadden we al vele oude bekenden de hand geschud. Hoewel het geen druk bezochte show was (het was een besloten ledendag) vloog de ochtend om. Er waren diverse modelbanen van hoge kwaliteit te zien.

Gilderdale Mine (Peter Hogarth):

Draig Goch (Darren Hedges):

Rae Bridge (Ted Polet):

Foto's ALV 2009    

Foto's omgeving Doncaster en York 

‘s Middags om 14:00 begon de ledenvergadering, waarin het jaarverslag, herverkiezing van het bestuur, een voorstel tot wijziging van de statuten en de uitreiking van een aantal eervolle vermeldingen plaats vond. Helaas was het al snel voorbij en moest de zaak weer worden afgebroken. Na afscheid genomen te hebben van de leden van de South Yorkshire Group werden we uitgenodigd door Garry Whiting en Bill Luty voor een etentje in een plaatselijk Indiaas restaurant.

Op zondag zijn we nog naar York geweest om de oude stad te bekijken en voor een bezoek aan het spoorwegmuseum (zie 2e fotoalbum). Het museum bevat een schat aan unieke locomotieven en rollend materieel en een collectie andere stukken, waaronder bijvoorbeeld een trainingsmodelbaan voor het seinwezen van de voormalige Lancashire & Yorkshire Railway. Vanuit York keerden we terug naar Hull voor de veerboot naar huis.

LNER A4 'Mallard':

L&YR 18" spoorwijdte loc 'Wren':

Livingston Thompson, 1885 Boston Lodge Works, Ffestiniog Railway, 1' 11.5" spoorwijdte:

Foto's National Railway Museum York  

Dutch Group bijeenkomst 29 maart 2009

Op zaterdag 29 maart kwam de Dutch Group bijeen bij mij thuis in Leiden. Dit was de eerste bijeenkomst in een lange tijd en we waren maar liefst met 13 man. Ook zagen we Eddy Bolderdijk en 'Kit' R.G.Kittle weer. Kit maakt het gelukkig weer een stuk beter dan een tijdje geleden. Hij had (heel toepasselijk) een boek bij zich over de spoorlijn van het Caraïbische eiland St Kitts! Ook anderen brachten boeken, video's en modellen mee. Hans van der Linden had twee proefmodellen voor een complete modelbaan bij zich, uitgevoerd in piepschuim. Een prima manier om in drie dimensies een idee te krijgen van hoe de modelbaan er in werkelijkheid uit zou gaan zien. De foto's staan in de reportage. Jaap Stuurman bracht een paar modellen mee voor zijn nieuwe project, waar hij al een tijdje mee bezig is: een busgarage voor de in Wales overal aanwezige busmaatschappij Crosville, en een stoomsleepboot. De laatste is een verbouwde Artitec sleepboot, die door Jaap zijn maritieme achtergrond een typische Britse havensleepboot uit de jaren '60 is geworden. Het model heeft zelfs een rookunit.

Otto Schouwstra bracht zijn nieuwe elektrostatische 'graszaaimachine' mee en gaf daar een overtuigende demonstratie mee op een stukje triplex. Foto's zijn te zien in de reportage. Rob Reinders had een mooi model bij zich van de bekende Oostenrijkse stoomloc 'Stainz', omgebouwd van het oude Egger/Jouef model. Rob maakte er foto's van op de bruggen van mijn modelbaan. Deze was overigens een groot deel van de dag in bedrijf, in zijn nieuwe onderkomen op de 1e etage van mijn huis. Bert tenslotte had een paar nieuwe modellen bij zich: tankwagens gemaakt van de dop van een viltstift, en een prachtig rijtuig van de 'Bert van Rhijn'-spoorweg, gemaakt door Dick van Beek...

Tegen het eind van de middag begon een discussie over het idee om verschillende modelbanen aan elkaar te koppelen op tentoonstellingen. Dit idee gaat nu al een paar maanden rond. Onvermijdelijk ontstaan daarbij vragen over standaardisatie van afmetingen, hoogte boven de vloer, de elektrische installatie en de mate van vrijheid bij de keuze van thema en landschap. Het gaat er eigenlijk om dat ook iemand met weinig tijd en ruimte in staat wordt gesteld om een kleine modelbaan of diorama te bouwen dat vervolgens in een groter geheel kan worden opgenomen wanneer we op een tentoonstelling staan. We zijn er nog lang niet uit, maar we maken wel vooruitgang.

Tenslotte zijn zes van ons naar een Chinees restaurant gegaan als afsluiting voor de dag. Jan en ik bestelden een echt Chinees menu, ons niet realiserend wat het gevolg zou zijn. De anderen kozen namelijk voor een meer gangbare Nederlands-Chinese maaltijd, en terwijl Jan en ik ons door voorgerecht en soep heen werkten (met héél weinig moeite, want het was erg lekker) kregen we van alles te horen van de anderen, die op het laatst bijna van de graat vielen. Het was ook erg druk in het restaurant, wat de vertraging kon verklaren. Maar na een tijdje kwamen de hoofdgerechten op tafel en verstilde het gegrom (met uitzondering dan van de hongerige magen, die eindelijk werden gevuld!).

'Bert van Rhijnspoorweg'-rijtuig, gebouwd door Dick van Beek:

Crossville garage door Jaap Stuurman:

Piepschuim model voor een modelbaan van de Darjeeling Railway (Hans van der Linden):

Foto's: