Talyllyn Railway

Jaap Stuurman

Spring Outdoor Week 2001

November 2000 ben ik lid geworden van de Talyllyn Railway Preservation Society, de vereniging die de Talyllyn Railway in midden-Wales nu al 50 jaar rijdend houdt.

Deze spoorlijn is in 1864 aangelegd voor het vervoer van leisteen van Nant Gwernol naar Tywyn Wharf. Na het overlijden van de laatste eigenaar Sir Haydn Jones in 1950 was de lijn ten dode opgeschreven. Maar door een enthousiaste groep werd een "Preservation Society" opgericht en zij redden de spoorlijn als eerste ter wereld van de ondergang. Dit werd een voorbeeld voor alle andere museumspoorlijnen.

Op zaterdag 24 februari vertrok ik samen met Pete Badcock (welke deze reizen vanuit Nederland regelt) en Hendrik Jan, met de trein naar Tywyn, een kleine badplaats aan de kust van midden Wales. Het hoofddoel van de week was het vervangen van ongeveer 100 meter spoor bij het station van Rhydyronen en op zondag konden we de baan nog niet opbreken want er reden nog stoomtreinen volgens de dienstregeling.

Een van de belangrijkste karweien was het richten van de rails; de "nieuwe" spoorstaven (tweedehands van de Vale of Rheidol Railway, een stuk verderop) lagen al klaar langs de baan. Op een lijn als de Talyllyn zijn weinig rechte baanstukken, zelfs veel stations liggen in een boog. Dus met een frame en een hydraulische handpers worden meter voor meter de bochten in de spoorstaven gebogen en iedere rail moet twee keer getild worden, op de bokken om te buigen en weer er af om de baan vrij te maken. En dat ondanks het feit dat er nog altijd treinen reden.

Op dinsdag begonnen we eindelijk met het wegtrekken van de oude rails m.b.v. de diesellocomotief 9 "Alf". Na de lunch kwam het bericht uit de werkplaats in Tywyn Pendre dat men hulp nodig had bij klinkwerk en omdat ik de woensdag toch in de werkplaats door zou brengen werd ik als vrijwilliger aangewezen. In de werkplaats lag een wissel van het station Brynglas en gezamenlijk hebben we dit gerepareerd. Donderdags daarna zijn we met de vrachtwagen naar Brynglas gereden om de wissel in te brengen; het station was met de trein niet meer te bereiken want het spoor lag er uit bij Rhydyronen.

Het weer was al die tijd prachtig. Het vroor 's nachts wel en bij Brynglas hadden we een prachtig uitzicht naar de kust en ook op de besneeuwde toppen van de Cader Idris (2928 ft, ongeveer 880 meter hoog).

Vrijdag zouden we op Wharf in het ballastdok de ballast verplaatsen zodat de ballasttreinen gevuld konden worden. Ook wilden we in de winkel op het station nog wat spullen kopen. Ze hebben daar een ruim assortiment modeltreinen en boeken (ook per postorder te bestellen).

Maar we moesten die dag wat vroeger beginnen want op donderdagavond had men een ballasttrein geladen en was prompt een van de wagens uit de rails gelopen. Met het goede gereedschap, mankracht en de oersterke locomotief 9 was dit redelijk snel voor elkaar. Het was een genot op Wharf te zijn, er stonden oude spullen van het smalspoormuseum en prachtig gerestaureerde goederenwagens.

Later die dag zijn we weer naar Rhydyronen gegaan om verder te gaan met het ballasten en het in hoogte en het vlak uitpassen van de baan, een klus waar we zaterdagmorgen ook mee door zijn gegaan. Daarna hebben we een lege ballasttrein terug genomen naar Tywyn Wharf, waar we ons nog even konden opfrissen en de laatste spullen inpakken om in de middag met de trein naar Londen te reizen. De rit langs de kust en daarna door de besneeuwde bergen van Wales was prachtig. We hebben overnacht in Londen en zijn zondag verder naar huis gegaan.

Het was een vermoeiende week, maar ik heb genoten en zelfs zo goed dat ik me gelijk opgegeven heb voor de "outdoor week" in november, want ik vind dit beter dan een week op wintersport.

Verdere informatie is te krijgen op het onderstaande adres:

Talyllyn Railway, Wharf Station, Tywyn, Gwynedd LL36 9EY www.talyllyn.co.uk

Meer foto's