Keretapi Minyak Sawit (2023)

Henk Wust & Jan van Mourik

Keretapi Minyak Sawit, oftewel de Palmoliebaan heeft in 2018 qua concept vorm gekregen op basis van de oude modules van de Bosbaan. Het voordeel was dat er gebruik gemaakt kon worden van de oude module bakken. De linkermodule stelt een Aziatische stad voor met een tramwerkplaats en een kleine remise voor de smalspoorlijn. Dit alles is verwerkt in de achtergrond.

Aan de voorkant van de linker module is een sloppenwijk te zien en rechts de overslagsteiger voor de palmolie. Zoals gebruikelijk bij ons heeft Jan zijn talenten gebruikt voor alles wat met treinen, rails en niet te vergeten animaties, te maken heeft. Henk mocht zich druk maken over ontwerp, planning, scenery en uiteindelijk de opbouw van de module. De overgang van de linker naar de rechter module wordt gevormd door een weg die in de jungle verdwijnt. Op deze wijze kregen we een natuurlijke overgang van de stad met de jungle in de achtergrond naar de jungle op de voorgrond inclusief primitieve spoorbrug en hangbrug voor het overige verkeer.

De jungle in de achtergrond herbergt twee kampongs, de een gelegen aan de rivier en de ander verhoogd aan de zijkant van de module. Deze vormt zo een visuele afscheiding voor het spoor dat verdwijnt naar een klein schaduwstation. Behalve de jungle en de watervallen herbergt de rechter module ook de fabriek waar de palmolie wordt verwerkt. Alle animatie inclusief de twee speciale locomotieven en bijbehorende wagons zijn van de hand van Jan.

Henk heeft de fabrieken zodanig gebouwd dat ze gezichtsbepalend zijn zonder dat ze veel ruimte innemen. De truc van de diepte op een ondiepe modelbaan is eigenlijk niets anders dan in laagjes bouwen.

Het idee komt uit een boekje van Norman Drake: The Oil Plantation Railways in Malaysia.

Meer foto's: