Activiteiten in 2016

Ted Polet

Dutch Group bijeenkomst, 30-1-2016

Op 30 januari 2016 was er een overweldigende opkomst van leden van de Dutch Group bij mij thuis in Leiden. We waren, als ik het goed heb geteld, met 15 man, waaronder onze nieuwe leden Wolter Daniels en Marco Balk. Vanaf 11 uur waren Nixnie en de C&DR in bedrijf, zodat de meegebrachte modellen konden proefrijden. Daarnaast verscheen Michael Staats met het begin van een steenfabriek met een van DCC-chip voorziene Minitrains Gmeinder, Rob Reinders bracht zijn 'kofferbaantje' mee, een klein stukje Oostenrijk met een pendelende railbus, en Jaap Stuurman bracht zijn complete 'Jan’s Pek-, Teer- en Oliehandel' mee. Bert van Rhijn had een stel locomotieven meegebracht, een tweetal Glyn Valley Tramway locomotieven gemaakt van Peco kits, en een derde tramlocomotief omgebouwd van een Peco 'Jeanette'.

Terwijl ik vaak boven bezig was met het demonstreren van de C&DR en het proefrijden en filmen van de meegebrachte modellen, smeerde Jan van Mourik beneden de stapel broodjes (waarvoor dank!).

Lucien Eijdems had een 'Coferna' dieselloc bij zich, een kit in aanbouw van Narrow Planet, en een stel zelf ontwikkelde 3D geprinte open bakwagens. Ook verschenen Gerbrand Haans en Len de Vries. Len bracht een Backwoods stoomrijtuig mee, dat in Australische stijl was gebouwd (het origineel reed in Namibië). Een echt huzarenstukje is het inbouwen door Hedzer Durksz van een piepklein radio-ontvangertje en batterijtje in zijn al heel kleine 3D geprinte Deutz en Henschel. En die bleken nog heel goed regelbaar ook.

Aan het begin van de middag hebben we even overleg gevoerd over de toekomst van de Dutch Group. In verband met het grote ledenaantal is het lastig om vaak dit soort algemene bijeenkomsten te houden. Veel verder dan éénmaal per jaar en een enkele excursie komen we niet. Daarom hebben we afgesproken om daarnaast ook meer activiteiten samen met leden in onze omgeving te gaan organiseren: kleinere bijeenkomsten, gezamenlijke projecten of rij-avonden bij diegenen die een werkende modelbaan kunnen neerzetten.

's Avonds werd de bijeenkomst afgesloten met het traditionele etentje bij een plaatselijk Chinees restaurant.

De pek-, teer- en oliehandel van Jaap Stuurman:

Tramlocomotief Glyndwr van Bert van Rhijn:

De kofferbaan van Rob Reinders:

Radiografisch bestuurde Henschel van Hedzer Durksz:

Smalspoormodellen in schaal 0 van Wolter Daniels:

Foto's    

Video:    

.

Modelspoordagen Rijswijk januari 2016

Bij de Modelspoordagen in Rijswijk van januari 2016 heb ik wat video gemaakt van de volgende modelbanen, waarvan Smeerdijk een normaalsporige industriebaan is van Henk Wust in samenwerking met Derk Huisman, Jaap Stuurman en Jan van Mourik:

Video:    

.

Ontraxs Utrecht, maart 2016

Op Ontraxs waren weer uitstekende modelbanen te zien, hoewel het moeilijk was om video te maken zonder dat er publiek op stond. Er waren twee leden van de Dutch Group aanwezig, Gerbrand Haans en Gerard vd Weijer. Hun modelbanen Kaloonga en De Pionier zijn op de video te zien.

Wat mij betreft was de ster van de show een modulaire modelbaan uit Polen van Leszek Lewiński & Sebastian Marszał, die in een vrije vorm was opgezet. Het platte Poolse landschap was prachtig weergegeven. Zij zijn leden van een Poolse modulebouwgroep (Polska Makieta Modułowa), waarvan hier de website te vinden is: https://www.pmmh0.pl. Ook was er een uitstekende 'kijkdoosbaan'in H0m, een metersporig tafereel van de 'Vicinal'. En voor wie van een goede Amerikaanse normaalspoorbaan houdt was er een Santa Fe baan met digitale geluiden, rookgeneratoren en verlichting, die volledig vanaf een computer werd aangestuurd en vlekkeloos bleef rijden.

Jan van Mourik maakte foto's, waarvan hier een selectie.

Beautiful South Africa:

Bouillère, Vicinal in de Ardennen:

Gitanas, Spaans tafereel:

Kaloonga, Australisch thema in 009 van Gerbrand Haans:

Ooievaarsnest op de Poolse modelbaan van Leszek Lewiński & Sebastian Marszał:

Meer foto's    

Video:    

.

Narrow Gauge South, Sparsholt, april 2016

Mijn broer Marcel en ik zijn in april naar Winchester gereisd om voor het laatst Dunalistair aan het publiek te laten zien. Met dank aan Tim Couling en zijn organisatie voor een warm welkom en een prima show!

Er passeerde een eindeloze rij gezichten, sommigen welbekend en anderen nieuw voor mij, en helaas kom je als deelnemer aan de show nauwelijks toe aan het bekijken van de rest. ondanks het feit dat ik uitstekend werd geholpen door mijn broer en door Harry Mantheakis kon ik maar tweemaal weg om een rondje te maken door de andere zalen. Als gevolg daarvan heb ik de meeste andere modelbanen gemist en had ik nauwelijks kans om met vrienden te praten. Ik heb dan ook zelf nauwelijks foto's en film van de show, maar anderen hebben dat prima overgenomen. Ik zal nog een aantal foto-albums hiervandaan doorlinken.

Dunalistair is niet vaak vertoond aan publiek en is nu 'met pensioen' net als zijn baas, om als onderdeel van de modelbaan thuis in bedrijf te blijven. De baan is echt te gecompliceerd voor 'operateurs' die niet 100% bekend zijn met de bediening, maar ik verwacht dat ik er thuis met bezoekers nog veel plezier van zal hebben.

Tim Easter's zadeltankloc in de stijl van de Caledonian Railway:

Een rij 'Jintybashes', gemaakt van Triang TT locomotiefjes, op Isle Ornsay, toen we aan het eind van de show wat melig werden:

Nog een foto van de 'Caleybash' op Dunalistair:

Lucy Diamond, een mooi afgewerkte 3D geprinte loc door Dan 'Signalarts98', een jonge modelbouwer met veel talent:

Foto's van David Burleigh en mijzelf.

Foto's    

Andere foto-albums van Sparsholt:

Patrick Collins        

Matt Lindsay          

Jamie Warne          

Mick Thornton        

Michael Campbell  

Jon 'Trainfan'          

Op weg naar de veerboot maakten we een korte trip over een deel van de Romney, Hythe and Dymchurch Railway, die ik een paar jaar geleden heb ontdekt. Ik heb een mooi stuk video van Hurricane bij het vertrek uit Hythe. De loc ziet er uit en klinkt als een echte sneltreinloc op normaalspoor.

Hurricane vertrekt uit Hythe:

RHDR video:    

.

Groepssessie op de C&DR, 29-4-2016

Op 29 april brachten drie man een bezoek aan de C&DR voor een avondje gewoon 'rijden': Bert van Rhijn, Marco Balk en Rob Reinders. Bert bracht een nieuwe trein mee die we een proefrit lieten maken over de lijn. Daarna probeerden we een stuk van de dienstregeling te rijden, wat met vier man geen sinecure was. Vooral de gasten moesten een beetje wennen aan de bediening, maar na een tijdje ging het steeds beter. Ik moest zelf de rol van treindienstleider en vraagbaak combineren, wat niet meeviel. Rob werd naar de buitenkant verbannen omdat je met vier man niet binnen kunt staan, Twee man is genoeg, en ik moest af en toe naar binnen duiken om te assisteren. Dan werd het echt vol. Desondanks hadden we de grootste lol - op het laatst zette ik een soort lachmachine aan op de computer om ze even af te leiden. Dat idee komt van John Allen, een Amerikaanse modelbouwer die vijftig jaar geleden al een mechanische lachdoos aanzette als het al te serieus werd...

Bert en Marco bezig met de dienstregeling. Ted kijkt toe:

Marco en Rob druk bezig:

De goederentrein van Bert van Rhijn:

Foto's    

.

Chatham Model Railway Show, juni 2016

In juni bracht Henk Wust samen met Jan van Mourik de 'Corn Mill' in zijn laatste uitvoering inclusief de vierde module naar Chatham. Jan van Mourik maakte foto's.

De vierde module van de Corn Mill, met de Fairlie van Jan van Mourik:

Clydach, van Richard Holder:

Foto's    

.

Smalspoormodeldagen in Valkenburg, 24/25-9-2016

In het laatste weekend van september vonden de gebruikelijke Smalspoormodeldagen plaats in het museum van de Stoomtrein Katwijk-Leiden, vroeger de stoomtrein Valkenburgse Meer. Ook nu weer was er een prima verzameling modelbanen bij elkaar, waarvan ik er een paar had gezien, maar er waren ook diverse verrassingen. De meeste 009 modelbouwers, behalve Gerbrand Haans en Gerard v/d Weijer, stonden samen met Jos Bakkers van het museum bijeen bij de ingang en het was constant 'keet' daar. Op een zeker moment begon een grapjas de anderen te vergelijken met Statler en Waldorf van de Muppet Show, maar het werd nooit duidelijk wie nu Statler was en wie Waldorf. Af en toe leek het wel of er vier waren in plaats van twee...

Er waren twee deelnemers uit Engeland: Compass Point (Chris O'Donoghue) en Wherewithial Quay (John Bruce), die in 2015 de Reinier Hendriksen Trophy had gewonnen. Een nieuwe modelbaan is Jan's Pek-, Teer- en Oliehandel van Jaap Stuurman, een riviertafereel bij Alblasserdam. Johan van Doorn, die altijd in Amerikaans schaal 0 werkte, is onlangs lid geworden van de 009 Society. Hij had een diorama meegebracht. Een verrassing was een Franse H0m baan, Saints-Amis-sur Mer, door twee Belgische deelnemers, Jeroen Nieuwlaat en Tim Somers. Van de 009 Society was de Corn Mill aanwezig van Henk Wust, John en Jane Jacobs en Derk Huisman, met een uitbreiding. Gerbrand Haans en Gerard vd Weijer waren aanwezig met hun modelbanen Kaloonga en De Pionier. Bij de ingang stond Michael Staats met Daheeme, een Oostduits tafereel, en tegenover Henk Wust stond Lucien Eijdems met zijn modelbaan uit Württemberg in 1916.

Compass Point - Chris O'Donoghue:

Jan's Pek-, Teer- en Oliehandel - Jaap Stuurman:

Wherewithial Quay - John Bruce:

Kartonnen modellen - Jos Bakkers:

Nothing to do - Johan van Doorn:

Saints-Amis-sur-Mer - Jeroen Nieuwlaat & Tim Somers:

The Corn Mill - Henk Wust en anderen:

Buchau, Württemberg 1916 - Lucien Eijdems:

Foto's    

.

Expong, 29-10-2016

Op Expong in Swanley op de laatste zaterdag van oktober waren drie 009 modelbanen aanwezig van de Dutch Group: The Corn Mill door Henk Wust en anderen (zie de show in Valkenburg een maand eerder). Henk had hulp van Jan van Mourik. Ik kwam zelf met twee modelbanen: Nixnie, dat al tweemaal eerder in Engeland is geweest, en twee delen van een bergtrambaan. Het ene deel is het eindstation op Creag Dhubh. Dit deed mee in de Dave Brewer Memorial Challenge. Het andere deel, 'The Ridge', stond op de 009 Society stand. De 'Summit' kreeg de eerste prijs in de Challenge, op de hielen gezeten door een mooi tafereel van Pete Wilson, een schroothandel met de poëtische naam 'The Scrapman Cometh'.

Ik kreeg prima hulp van Bert van Rhijn, Chris O'Donoghue en Harry Mantheakis, en tweemaal kwam er nog een andere 'operateur' opdagen waaronder Helen Glover, de vrouw van Richard die de prijzen uitreikt. Zonder hen had ik geen twee modelbanen in bedrijf kunnen houden!

Grindley Brook Wharf, 009 door Tim Ellis, winnaar van de Reinier Hendriksen Trophy:

Harry Mantheakis en Chris O’Donoghue met Nixnie:

Henk Wust met The Corn Mill:

David Gander’s 009 Green End:

The Scrapman Cometh, 014, door Pete Wilson:

Toen de prijzen waren uitgereikt koppelde ik Creag Dhubh Summit aan The Ridge:

Foto's copyright Mick Thornton.

Foto's    

Andere foto-albums van Expong:

Michael Campbell    

Michael Campbell       (the Challenge)

James Hilton          

Julien Webb          

Tim Sanderson      

Bredgar & Wormshill Railway, 30-10-2016

Op zondag na de show zijn Bert en ik naar de Bredgar & Wormshill Light Railway gegaan, waar we weer een stel vrienden tegenkwamen, waaronder Tim Ellis, de winnaar van de Reinier Hendriksen Trophy met Grindley Brook Wharf. Ik kreeg zelf spontaan een paar ritjes op de loc aangeboden. En op maandag daarna zijn Bert en ik onderweg naar de veerboot langs de historische marinewerf van Chatham gegaan om te kijken naar het spoorweg- en nautische verleden.

Hunslet Lady Joan op de BWLR:

Foto's    

Video: