Activiteiten in 2003

Expong 2003

Jan van Mourik

Op vrijdag 24 oktober 2003 vertrok een 5 koppige delegatie van de Dutch Group naar Groot-Brittannië om deel te nemen aan ExpoNG in Swanley vlak bij Londen. Jaap Stuurman en René Boers zouden Jaap’s ‘Bryn Goch’ showen, terwijl Henk Wust, Ted Polet en Jan van Mourik Henk’s RTM-baan ‘Strien / Oude Haven’ zouden tentoonstellen aan het Engelse publiek.

Jaap en René maakten de overtocht met de HSS Discovery van Stena Line. Henk, Ted en Jan gingen na de ervaringen van 2002 via België en Frankrijk met de Shuttle door de kanaaltunnel. Na een bakje Brabantse troost bij Jan vertrok het gezelschap in een druilerige sneeuwbui via Antwerpen en Gent naar de Shuttle terminal in Coquelles bij Calais. Na aankomst in het hotel bleek dat we pas vanaf 19:00u aan tafel konden en dat het opbouwen in de sporthal niet eerder dan 21:00u kon plaatsvinden. Na een drankje en een praatje zijn we toen maar even gaan liggen om de binnenkant van de ogen te bekijken.

Na het eten gingen we om 20:30u met de beide voertuigen op weg naar Swanley om de twee banen op te stellen. Zo rond 22:30 waren we klaar en zijn we teruggereden naar ons hotel. Door wegwerkzaamheden op de M25 waren we net te laat voor de laatste ronde in de pub (23:04u) en we kregen dus echt niets meer. Toen zijn we maar mokkend en treurig naar onze kamers gegaan en hebben ons verdriet over zoveel onwil maar verdronken met een glaasje water bij het tandenpoetsen.

Zaterdagmorgen hadden we ca. 07:30u met elkaar afgesproken voor het ontbijt. Alle deelnemers waren in hetzelfde hotel ondergebracht, zodat we vele gezichten herkenden van de avond tevoren. In Swanley was de zaal voor de deelnemers open vanaf 09:00u. Zodoende hadden we nog even tijd om eventuele opstartproblemen op te lossen. Gelukkig werkte alles naar wens. Henk had een ‘nieuwe’ RTM-motorwagen en een complete RTM-stoomtram incl. rijtuigen en Backertje aangeschaft. Deze hadden in het begin wat moeite met rijden, maar nadat Rinus TreM even de stoomklep opengooide ging het rijden gedurende de dag steeds beter. Samen met het ‘oude’ RTM-materieel (Billard stel + goederen stoomtram) is de gehele dag een gevarieerd tramverkeer gerealiseerd. Tijdens de show heeft Len Weal van Continental Modeller een fotoreportage gemaakt van Strien.

Bij Jaap en René ging het showen ook voorspoedig; zelfs de recalcitrante wissels deden het met behulp van een drupje olie prima. Het artikel over Bryn Goch in het net voor de show uitgekomen novembernummer van Railway Modeller heeft behoorlijk bijgedragen aan belangstelling voor deze baan.

Omdat we met 5 man waren, hadden we tussen de bedrijven door ook nog tijd om bij de andere exposanten langs te gaan. Gedurende de show kwamen we diverse bekenden tegen: vanuit Nederland hadden ‘Kit’ Kittle, Martijn Bolderdijk en Otto Schouwstra de oversteek gemaakt om ExpoNG met een bezoek te vereren; verder liepen we Robin Winter en John Jacobs tegen het lijf. Ze vertelden beide dat ze volgend jaar met de bestaande baan naar Valkenburg komen; tevens hoorden we van een aantal 009 Society (bestuurs)leden dat ze reeds hadden geboekt voor een bezoek aan deze show. Valkenburg lijkt wel een hype te worden onder 009 mensen!

Rond de klok van half vier werden de prijzen uitgereikt: Alain Duchesne won de Reinier Hendriksen Trophy met zijn Tramway de l'Isle de Fa, en Jaap won met Bryn Goch de David Lloyd Trophy, die hem werd uitgereikt door Andrew Burnham, Editor van Continental Modeller.

Om ca. 17:30u was het gedaan met de pret en konden we gaan inpakken en opruimen. De organisatie had in het hotel een gezamenlijke maaltijd besproken voor alle overnachtende exposanten. Otto had een kamer geboekt om de volgende dag op z’n gemak huiswaarts te keren, dus schoof hij gezellig bij ons aan. Na de maaltijd hebben we in het hotel onder het genot van Guinness, Murphy’s en wijn nog een hele tijd zitten bomen met Andrew Burnham over het reilen en zeilen van een modelspoorblad en de Continental en de Railway Modeller in het bijzonder.

De volgende ochtend waren we allemaal rond 07:45u weer present voor het ontbijt. Dat lijkt vroeg voor de zondag, maar ook in Engeland was die nacht de wintertijd weer ingegaan, zodat we een uur extra hebben kunnen slapen. Na een stevig Engels ontbijt vertrokken we tegen half negen voor de terugreis; Jaap, René en Otto naar Harwich en Henk, Ted en ik naar Folkestone. De thuisreis verliep voorspoedig en ruim voor het avondeten was iedereen weer thuis.

Meer foto's  

Valkenburg 2003

Ted Polet

Op 28 en 29 juni 2003 vonden wederom de Smalspoormodeldagen plaats in het museum in Valkenburg bij Leiden. Dit jaarlijkse evenement is gaandeweg uitgegroeid tot een soort reünie van smalspoormodelbouwers uit binnen- en buitenland. Ook komen hier altijd de leden van de Dutch 009 Group en een aantal Britse collega's bij elkaar. De winnaar van de Reinier Hendriksen Trofee van 2002 (Angus Watkins) was gekomen met zijn modelbaan Chapel Pill.

Een bijzondere gebeurtenis was de laatste keer dat Moors End van Reinier Hendriksen in bedrijf zou zijn, voordat het diorama in het museum zou worden opgesteld. We bestelden een extra (laatste) trein, die natuurlijk verschillende keren opnieuw moest rijden.

Zoals altijd was de sfeer in Valkenburg weer prima. 's Morgens tussen 8 en 10 worden zowel binnen als buiten de lokomotieven opgestookt (binnen in figuurlijke zin dan). Dit is voor de deelnemers het rustigste moment van de dag, want als de deuren opengaan wordt het met tussenpozen zeer druk. De bezoekers komen met treinladingen binnen; op zondag reed er op een zeker moment buiten een trein van 5 rijtuigen.

De foto's zijn gemaakt door Mick Thornton, Jan van Mourik en Harald Wingchen.

Meer foto's